گوگردپاش ،مزایا و انواع آن

آنچه در این مطلب می خوانید

گوگرد

گوگرد که یکی از عنصر های زندگی است در غذای گیاهان و حیوانات نقش بسیار حیاتی دارد تا جایی که برای رشد گیاهان زیادی از گوگرد استفاده می شود و این محصول می تواند نقش تعیین کننده ای در بهبود کیفیت و کمیت محصولات داشته باشید و برای میوه های مختلف از گوگرد استفاده می کنند و نیز برای پسته هم از این گوگرد بهره می گیرند.

 

خواص گوگرد

خواص گوگرد بی شمار است هم خاصیت پیشگیری دارد و هم خاصیت درمانی دارد از همه آفات پیشگیری می کند و نمی گذارد که آفات به محصول شما نزدیک شود و هم خاصیت درمانی دارد یعنی اگر آفتی متوجه محصول شما شد آن را برطرف می سازد و این خیلی خوب است و می تواند تحولی بزرگ در زندگی شما ایجاد کند.

 

اهمیت گوگرد در تغذیه انسان و دام

در دسترس بودن گوگرد و همچنین مقدار گوگرد در گیاه بر میزان تولید آن اثر چشم گیری دارد. ارزش گیاهان زراعی به بالا بودن محتوای دو اسید آمینه متیونین و سیستئین است که انسان و حیوانات قادر به ساخت این دو اسید آمینه ضروری در بدن نیستند و بنابراین به منابع غذایی حاوی این دو اسید آمینه نیازمند هستند.

این دو اسید آمینه به جز شرکت در ساختار پروتئینها دارای نقشهای بسیار مهم برای سلول گیاهی هستند. شاید به جرات بتوان گفت مهم ترین اسید آمینه های ساختاری این دو اسید آمینه هستند.

گوگرد همچنین در ساختار دو ویتامین ضروری، B1 (ب ۱) و بیوتین (ب ۷) وجود دارد. بیوتین یک ویتامین مهم در تقویت و کاهش ریزش موی سر نقش بسزایی دارد. پس به طور مستقیم کاهش گوگرد در گیاه، به کمبود این ویتامینها در محصولات زراعی و باغی مرتبط است.

 

گوگرد و این دو اسید آمینه در اتصال اجزای پروتئینها به هم، کاهش تنشهای محیطی، افزایش قدرت دفاعی گیاه، افزایش سوخت و ساز و متابولیسم، فعال سازی آنزیمها، بیوسنتز کوآنزیمها، روغنهای گلوکوزید تیره خردل و افزایش کیفیت دانه ها نقش مهمی و تعیین کننده دارند. برای نمونه کمبود این دو اسید آمینه در گندم سبب کاهش وزن هزار دانه و همچنین کاهش پف کردن خمیر نان میشود. کمبود گوگرد در گندم سبب سفتی خمیر و کاهش کشسانی خمیر میشود. تغذیه گندم با گوگرد سبب بهبود کیفیت نان خواهد شد.

 

کمبود گوگرد در گیاه چه تاثیری بر بازدهی محصول و تغذیه انسان یا دام دارد؟

گوگرد از عناصر غذایی پر مصرف برای گیاهان است که کمتر مورد توجه کشاورزان یا کارشناسان قرار میگیرد. گوگرد در تولید پروتئین و کلروفیل و سایر ترکیبات حساس گیاه نقش دارد به همین دلیل علائم کمبود آن شبیه علائم کمبود نیتروژن ظاهر میشود. زردی از برگهای جوانتر شروع شده و به برگهای مسن تر سرایت میکند. چون گوگرد عنصر متحرکی نیست که از برگهای پیرتر گیاه به سمت برگهای جوان برود.

 

گوگرد پاش

یکی از دستگاه هایی که قابلیت حمل و جابجایی را دارد و همچنین بسیار انعطاف پذیر و کارآمد جهت محافظت از گیاهان می باشد ، دستگاه گوگرد پاش است . این دستگاه به منظور جلوگیری و درمان بیماری ها و آفات گیاهانی همچون گندم ، درختان میوه ، پنبه ، درختان چای ، برنج و غیره مورد استفاده قرار می گیرد . دقت داشته باشید که از این دستگاه برای وجین کردن شیمیایی ، جلوگیری از بیماری های واگیردار ، بهداشتی کردن فضای شهر و روستا و برای محافظت از انواع سبزی ها استفاده می کنند . اگر قصد دارید که این دستگاه را حمل کنید بایستی آن را همچون یک کیف کوله پشتی بر روی شانه ها آویزان کنید ، تا از این طریق بتوانید خیلی راحت دستگاه مورد نظر را جابجا کنید

 

گوگرد-پاش-پشت-تراکتوری-پولی-تسمه-سوارشونده-500

ویژگی های دستگاه گوگرد پاش

دستگاه گوگرد پاش همانند بسیاری از دستگاه های دیگر ، از یکسری ویژگی هایی برخوردار است که ما در پایین برخی از آن ها را بیان کرده ایم :

  • دستگاه گوگرد پاش معمولاً از ساختار چرخدنده به منظور کاهش سرعت استفاده می کند در نتیجه دوام زیادی دارد .
  • قسمت اصلی این دستگاه پمپ پیستونی از نوع دو جهت می باشد .
  • ساختار دستگاه گوگرد پاش کاملاً ساده و کوچک است در نتیجه شما می توانید خیلی راحت آن را نگهداری کنید .
  • دستگاه گوگرد پاش از فشار بالا و جریان زیاد و همچنین بازدهی خوبی برخوردار است از این رو اثرات محافظتی آن بسیار مشخص می باشد

 

اجزای تشکیل دهنده دستگاه گوگرد پاش

درب پوش مخزن آب

ظرفیت مخزن

محفظه سوخت

شمع موتور

هندل

کمک فنر پشتیبانی

کلید شیر کنترل جریان

دسته بدون لغزش

شیر کنترل جریان آب

 

گوگرد پاش پسته

گوگرد پاشی درختان پسته

گوگرد پاشی درختان پسته تقریبا شش سال قبل در منطقه ای که در آن پسته کاری می شود رد دامغان برای کنترل و آزمون و خطا استفاده شد که اتفاقا نتیجه خوب و مطلوبی هم داد و خیلی از کشاورزان که در باغات خود از این گوگرد بهره برده بودند خیلی راضی بودند و برخی هم گفته بودند که محصول ما نسبت به قبل چند برابر بیشتر جواب داده است و این برای سازنده های این محصول خیلی خبر خوشی بود لذا از آن روز به بعد در تولید انبوه آن تلاش زیاد شد و هر روز مدل های جدید از این محصول وارد بازار شد، تا جایی که الان همه کسانی که باغ پسته دارند از این گوگرد استفاده می کنند و لاجرم کسانی که از این گوگرد استفاده کنند باید از گوگرد پاش هم استفاده کنند و این قضیه سبب شد تا اینکه بازار کار برای گوگرد پاش ها داغ شود و این محصول خیلی ها را سرمایه دارد کر د و خیلی ها را به آرزوهایشان برسانید.

 

فواید استفاده از گوگرد برای پسته

استفاده کردن از گوگرد برای پسته فواید بیشماری دارد و میتواند جلوگیری کند از آمدن فت و بلا بر سر پسته و همین طور اگر پسته شما مریض باشد و دچار کرم و یا …. شده باشد بهترین دارو گوگرد است که آن را درمان کند و به شما خاطری راحت را هدیه کند خیلی از کشاورزان استرس دارند که ما چکار کنیم که پسته ما امسال از آفات در امان باشد پیشنهاد درجه یک گوگرد است آن هم گوگرد مایع که خیلی تاثیر گذار است و می تواند به شما پسته ها را نگه دارد  و حفاظت کند و کشاورزان محترم از این بابت خیالی راحت داشته باشند و با خاطری جم باشند .

 

گردپاش

همانگونه که می دانید برای انجام سمپاشی معمولاً از سمپاش های مختلفی کمک می‌ گیرند و سمپاش ها با ابعاد و اشکال متفاوتی ایجاد می شوند . در فضاهای کوچک عمدتاً از سمپاش های دستی ، سمپاش های استوانه‌ای و یا سمپاش های پشتی غیر موتوری استفاده می کنند اما در محیط های بزرگ و وسیع از انواع سمپاش های چرخدار ، سمپاشهای موتوری ، سمپاش های تراکتوری و گاهی از هواپیمای سمپاش استفاده می کنند .

عملیات گرد پاشی بیشتر در مناطقی که تهیه آب زلال جهت محلول پاشی همراه با مشکلاتی باشد ، انجام می گردد . دقت داشته باشید که گرد پاشی در منطقه هایی که هوای تقریباً مرطوب و همراه با باد شدید باشد نتیجه بهتری را به دنبال دارد ؛ چرا که گرد سمی در شرایط مذکور خیلی بهتر بر روی گیاه باقی خواهد ماند و همچنین خطر استنشاق ذرات سم در چنین حالتی هم برای انسان و هم برای دام کمتر خواهد بود .

ممکن است برای شما نیز همانند هر شخص دیگری این سوال مطرح شود که اجزای تشکیل دهنده گرد پاش ها چیست ؟ ما در اینجا بر آن هستیم که به سوالات ایجاد شده در ذهن شما پاسخ دهیم پس تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید .

اجزای تشکیل دهنده ی گرد پاش ها :

  • شاسی
  • به هم زن
  • مخزن
  • نیروی محرکه
  • پمپ
  • نازل

 

عملیات مربوط به گرد پاشی عمدتاً به واسطه ماشین های گرد پاش انجام می شود . در واقع بای دقت داشته باشید که گرد سمی که به واسطه ماشین های گرد پاش پخش می شود ، کاملاً خشک باشد ؛ چرا که وجود رطوبت در گردش سمی افزون بر این که سبب چسبیدن ذرات به همدیگر می شود موجب می شود تا گرد سمی قادر نباشد  به کمک کوران هوای وارد شده به مخزن از گرد پاش خارج گردد.

 

مزایای گرد پاشی:

▪ حالت تجاری مواد گردی شکل که در گرد پاش ها به کار گرفته می شود به گونه ای است که به ماده های رقیق کننده نیازی ندارند ؛ در نتیجه ماده‌های سمی همانگونه که خریده می شوند قابلیت استفاده نیز پیدا می کنند .

▪ عملیات به کار گرفته شده در گرد پاشی عمدتاً ارزان تر و راحت تر از محلول پاشی می باشد .

▪ گرد پاشی معمولاً در مناطقی که توانایی مخلوط نمودن سم با مواد خشک وجود داشته باشد یعنی به طوری که ماده رقیق کننده سم قابلیت تحریق را داشته باشد ارزان ‌تر از عملیات محلول پاشی خواهد بود .

 

گرد پاش یا گوگرد پاش پشت تراکتوری

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی شرکت های زیادی وجود دارد که پیشرو در عرصه صنعت و کشاورزی می باشند . این نوع از شرکت ها همچنین تولید کننده انواع سمپاش های اعم از پشت تراکتوری ، پشتی موتوری ، دستی ، فرغونی و زنبه ای هستند . از سمپاش های تراکتوری معمولاً برای سمپاشی در مزارع گسترده و وسیع استفاده می کنند . این نوع سمپاش ها به دو دسته کلی سمپاش های پشت تراکتوری کششی و سمپاش پشت تراکتوری سوار شونده دسته بندی می شوند . سمپاش های کششی عمدتاً در مقیاس های بزرگتر استفاده می گردد ؛ زیرا حمل و جابجایی آن ها کار دشواری است ؛ اما سمپاش های پشت تراکتوری سوار شونده معمولاً در اراضی کوچک تر مورد استفاده قرار می‌گیرند و چرخ و شاسی ندارند . طریقه اتصال سمپاش کششی به تراکتور یک نقطه است ، اما پیوند سمپاش سوار شونده دارای سه نقطه می باشد.

مزایای استفاده از سمپاش های پشت تراکتوری

  • کاهش هزینه های کارگری و افزایش سرعت سمپاشی
  • عدم ریزش کود و سم روی زمین
  • یکسان بودن قطر سموم خارج شده
  • یکنواختی پاشش بالا

 

  • سمپاش خرطومی اتومایزر

سمپاش های خرطومی اتومایزر گوگرد پاش ویژه سمپاشی یکی از انواع سمپاش های پشتی موتوری می باشد که قابلیت پخش نمودن را هم به صورت جامد و هم به صورت مایع دارد و این نوع سمپاش از موتور قدرتمند سه اسب با قدرت پاشیدن تا حدود ۱۲ متر را دارا است .

از جمله کارایی هایی که سمپاش های پشتی موتوری خرطومی دارا است ، می ‌توان به پخش نمودن کود ها و سم های گردی شکل اشاره کرد ؛ البته توجه داشته باشید که به منظور سوزاندن علف های هرز و دفع بعضی از آفات موجود بر روی گیاهان می توان با اندک تغییراتی سمپاش را به شکل شعله افکن درآورد . تکنیک مخصوص این نوع سمپاش جهت شکستن محلول و تولید قطرات سمی با استفاده از جریان هوا می باشد . این کار با استفاده از یک توربین ساده که بر روی محور مرکزی موتور دوزمانه نصب شده امکان پذیر می شود همچنین به وسیله کلاهک و یا شبکه های مختلفی که در انتهای لوله خرطومی نصب شده به منظور پاشش نیز قابلیت کنترل دارد .

موتور ویژه این نوع سمپاش ها از نوع بنزینی دو زمانه است ست که احتراق در آن با استفاده از روش CDI انجام می ‌شود . موتورهای CDI ، دارای درجه آزادی بیشتری در کنترل می باشد . از این رو خصوصیات مهم موتور همچون گردش مجدد گازهای اگزوز و خام سوزی را می توان تا حد زیادی نسبت به موتورهای PFI بهبود بخشید .

 

در زمان های قدیم کشاورزان و باغداران بسیاری به منظور افزایش و توسعه کار کشاورزی و محصولات واقعی در جریان بودند که در کنار آبیاری و کود دهی و همچنین استفاده از نور آفتاب از جمله اصول اساسی برای برداشت یک محصول خوب سم پاشی درست و به موقع است . البته امروزه در برخی مزارع و باغ ها به جای سم پاشی جهت حفظ محصولات از روش های کاملاً ارگانیکی استفاده می گردد که بنابر دلیل کمبود امکانات همواره خیلی زیاد مورد استقبال واقع نشده و همانند سمپاشی سنتی انجام می ‌شود .

افرادی که می ‌خواهند به جواب این سوال برسند که

بهترین زمان برای سمپاشی کی هست ؟ به آن ها توصیه می کنیم تا پایان ما را همراهی کنند .

بهترین زمان به منظور سمپاشی زمان خاصی نیست ، یعنی اینکه زمان مناسب برای سمپاشی ها متفاوت است ؛ به گونه‌ای که برای برخی از بین بردن حشرات بایستی صبح زود و برای برخی دیگر به هنگام غروب آفتاب از سم پاشی استفاده کرد . اما دقت داشته باشید که در هر صورت با دیدن اولین آفات موجود بر روی گیاهان بایستی خیلی سریع سمپاشی را شروع کرد دمای مناسب برای پاشیدن سم ۲۷ درجه سانتیگراد بیان شده است . فصل های مناسب جهت سمپاشی به ویژه درباره سمپاشی درختان هسته دار پیش از بهار و از زمان جوانه زدن می باشد . گیاهان آپارتمانی که نیاز به سمپاشی دارد بستگی به نوع گل و شرایط جغرافیایی محل زندگی ، زمان سمپاشی آن ها متفاوت است . سم های شیمیایی پودری شکل یا محلول در بازار موجود هستند که برای رهایی از آفت مورد نظر باید بهترین سم را شناسایی و انتخاب کرد . دقت داشته باشید که گیاهان جوان تر در مقابل آفت ها حساسیت زیادی نشان می دهند ، در نتیجه به هنگام شروع دوره سمپاشی بایستی دقت زیادی بخرج دهید و آنها را مورد معاینه قرار دهید .

 

نکات ایمنی که هنگام کار با دستگاه گوگرد پاش بایستی رعایت نمود به شرح زیر است

بهره گیری از مخلوط روغن تمیز جهت استفاده از دستگاه گوگرد بسیار ضروری است

۳ الی ۵ دقیقه چرخش با سرعت اندک بعد از آغاز به کار و پیش از توقف کاملا ضرور و لازم است . برای پیشگیری از آسیب برخی از قسمت ها همچون بدنه دستگاه در صورت حرکت شدید موتور این کار ضروری به نظر می رسد .

چرخش موتور با سرعت بالا در صورتی که هیچ محلول پاشی در آن موجود نباشد ممنوع است و تاکید می‌کنیم که موتور به صورت ناگهانی و با سرعت بسیار زیاد متوقف نشود .

به منظور پیشگیری از برق رفتگی یا شوک الکتریکی به هنگام چرخش موتور کلاهک شمع موتور و سیم رسانا را دست نزنید .

سطح لوله اگزوز و سیلندر خیلی داغ است در نتیجه هیچ یک از اعضای بدن را به آنها نزدیک نکنید . دقت داشته باشید اگر در آن محیط کودکی وجود دارد تلاش کنید که وی را از موتور دور نگه دارید .

توجه داشته باشید که در زمان های اولیه استفاده از این دستگاه بایستی با سرعت کم به مدت ۲۴ ساعت در حال کار از آن استفاده نمایید و پیش از اینکه با سرعت های بالا از آن استفاده کنید حتماً طبق توصیه عمل کنید .

پیش از استفاده از دستگاه حتماً باید دفترچه راهنما را مورد مطالعه قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که طریقه کار کردن با دستگاه را یاد گرفته اید .

نکات ایمنی در سمپاشی

همانگونه که می ‌دانید سم‌ ها ، تاثیرات منفی زیادی بر روی بدن انسان و حیوانات بر جای می گذارند ، در نتیجه بایستی با هشدار هایی که بر روی برچسب های قوطی سموم نوشته شده آشنایی داشته باشید و آن ها را رعایت کنید .

  • درجه مسمومیت LD50%

با توجه به تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده نشان می دهد که مقادیری از سم خالص بر اساس میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن ، مرگ ناگهانی حداقل ۵۰ درصد جانوران را به دنبال خواهد داشت . دقت داشته باشید که هر چه عدد LD50 کوچکتر باشد درجه سمیت آن بیشتر است .

  • ماده مؤثر

ماده موثر غالبا به ترکیبات شیمیایی موجود در سموم تجاری که از خاصیت آفت کشی بهره‌مند هستند گفته می شود به عنوان مثال دیازینون ۶۰ درصد امولسیون ، دارای ۶۰ درصد ماده موثر سمی و ۴۰ درصد مواد همراه غیر سمی می باشد .

  • مواد همراه

مواد همراه یا موجب افزایش قابلیت حل شدن محلول را دارا است یا عملکردی تحت عنوان ترکیبات امولسیون کننده ، خیس کننده دارد و سبب رنگین شدن سم نیز می گردد .

  • دوره کارنس

زمانی را که سم قابلیت حفظ سمی بودن و خود را پس از دوره سمپاشی دارد را دوره کارنس می گویند . این دوره در مورد مالاتیون یک هفته بوده و برای متاسیستوکس دوره کارنس سه هفته ای را عنوان کرده اند .

اصول سمپاشی

▪ نخست بایستی با یکی از مهندسین خبره مشورت کنید و با توجه به اینکه در چه فصلی هستید و یا نوع درخت ، آفات موجود در باغات و غیره یکی از بهترین سم ها را برگزینید . توجه داشته باشید که هیچ گاه بدون مشورت و به صورت خودکار کاری را انجام ندهید ؛ زیرا امکان دارد با یک اشتباه کوچک درخت موجود از ریشه و یا ساقه های خود دچار مشکلاتی شود و در نهایت خشک شود .

▪ دقت کنید که بر روی هر یک از سموم  برچسبی وجود دارد که اطلاعات اصلی همچون روش استفاده ، نکات ایمنی ، مقدار مصرفی برای هر گیاه درج شده است . شما باید حتما این نکات را مورد مطالعه قرار دهید .

▪ پیش از این که کار سمپاشی را شروع کنید بایستی لوازم مورد نیاز را فراهم آورید . نوع نازل هایی که برای گیاهان متنوع مورد استفاده قرار می گیرد ، متفاوت است . در نتیجه از مواردی که بر روی تعداد و ارتفاع نازل ها تاثیر می‌گذارد ، می‌توان به سطح کانوپی ، ارتفاع درختان و غیره اشاره نمود .

▪ دقت داشته باشید که ورود هر نوع سمی برای بدن ضرر دارد و می ‌تواند از راه تنفس و یا از طریق پوست به بدن آدمی نفوذ پیدا کند . شما بایستی به هنگام سمپاشی از لباس و وسایل ایمنی مورد نظر استفاده کنید و هیچگاه نباید در لباس شما چر وجود داشته باشد ؛ چرا که سم را به راحتی به سمت خود جذب می کند ؛ در نتیجه شرایط را برای آسیب رساندن به بدن شما مهیا می سازد .

گوگردپاش ،مزایا و انواع آن
دسته‌بندی نشده

سن های زیان آور پسته

عوامل مدیریتی آفات پسته درخت پسته مورد حمله تعداد زیادی از آفات قرار می گیرد. خسارت آفات و عدم کنترل

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است